Hvordan kompostrer man uden at få ibirisk snegl i komposten?

Jeg har en dejlig køkkenhave, hvis bede nu er indrammet med sneglehegn, efter ankomst af den ibiriske snegl. Jeg anvender kompost i haven og har nu en lukket kompostbeholder til brug for køkkenhave-bedene og åben kompostbeholder til resten af haven.

Men den lukkede beholder medfører våd og klasket kompost, som ikke er til at arbejde med, og den åbne beholders indhold er lækkert, men kan jo være fyldt med sngleæg. Hvad gør jeg? Er man nødt til at anvende sugende smuld i den lukkede beholder, som eneste mulighed? Eller kan man kompostere på anden måde, til brug for sneglefrie bede?

Med venlig hilsen
Ida Lærke, februar 2010

Svar

Du har jo allerede styr på, at du kun kan få sneglefri kompost, hvis du komposterer sneglefrit affald et sted, hvor sneglene ikke kan komme. Det er lige nu den lukkede kompostbeholder i din have.

Du har helt ret i, at en lukket kompostbeholder er meget sværere at kompostere i end i en åben. Og at det, især om vinteren, er helt nødvendigit at tilføre tør strøelse, som kan opsuge den megen fugtighed, som især kommer med grønt affald fra køkkenet.

Jeg vil foreslå en åben kompostbeholder hegnet ind med sneglehegn.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

Solsikken

Alt til den økologiske have

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Hvordan kompostrer man uden at få ibirisk snegl i komposten?