Bør overfladebehandlede citrusfrugter kommes i komposten?

Vi spiser græske apelsiner, hvor der på kassen står, at de er overfladebehandlede. Appelsinerne er navels og smager perfekt, men må skrællen komme i kompostbunken, eller lægges direkte på jorden i urtehaven? Familien er uenige, og vil gerne høre jeres kyndige svar. På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Jørgen Jungsberg, februar 2003

Svar

Det stof, der bruges til at forhindre normal mugning af appelsinerne, er en svampegift, der hedder di-fenyl-fenol. Det er skrappe og effektive sager, så dels vil det vare meget længe, før skallerne går i omsætning, og dels vil fenolerne forvride omsætningen i komposten. Men valget er naturligvis stadigvæk familiens eget!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Bør overfladebehandlede citrusfrugter kommes i komposten?