Hvordan får jeg god kompost af have- og køkkenaffald?

Jeg vil så gerne lykkes med at lave fin omsat kompost til prydhaven.

Jeg har: En kommunal grøn beholder til køkkenaffald. Hidtil har vi kun kommet køkkenaffald i den – og ud kommer noget klægt fugtig ildelugtende stads. I dag har jeg derfor tømt hele skidtet ud og har lagt det lagvis sammen med tørt haveaffald – groft og fint i min ene kompostbeholder 1,5 × 1m. Dem har jeg 2 af.

Først har jeg tømt den ene kompostbunke. Materialet er aldrig blevet varmt, og formuldningen har med omstikning 1–2 gange om året været 3 år om at give en delvis omsat kompost.

Nu har jeg så en kompostbeholder som er tom og skal startes forfra – og en beholder med det lagvise materiale.

Den grønne beholder vil fremover få lige dele køkkenaffald og tørt materiale. Så håber jeg på bedre held. Jeg har også hentet en spand kompostorme på Genbrugspladsen.

Mon det vil lykkes? Jeg ved ikke, hvilket tørt materiale jeg kan bruge om vinteren?

Vi har 1500 m² grund og kun græs og prydhave, da vi bor tæt ved motorvejen – og jeg ikke vil have blyforgiftede grøntsager. Dem køber jeg økologisk.

Hvordan får jeg varme i mine store kompostbeholdere? Skal jeg have dem overdækkede?

Fra vertikuleringen af græsplænen har vi en masse mos, som er tørt. Er det anvendeligt? Hidtil har jeg ikke brugt det i komposten.

Græsafklip lægger jeg på stier i baghavens kratområde og langs hækkene. Det samme med kværnet plantemateriale.

Vil I være søde at hjælpe mig til at kompostere. Skal man bruge »Schnellkomposter«? et eller andet middel, som vores familie syd for grænsen bruger at drysse i kompostbunken.

Med venlig hilsen
Ingeborg Hansen, maj 2013

Svar

Der er flere spørgsmål her, og jeg tager dem i en logisk rækkefølge.

Det første drejer sig om det ulækre produkt, der dannes, når man bruger de lukkede og rottesikre kompostbeholdere. Jeg har én magen til, og bruger den vinteren igennem til alt køkkenaffaldet. Resultatet er helt det samme, som du beskriver. Det er slimet og lugter af ensilage eller opkast. Det er dog min erfaring, at dette forgærede, men ikke komposterede produkt omsættes meget hurtigt, når det bliver lagt ned i den egentlige kompost. 14 dage tager det ca. her hos mig.

Det næste drejer sig om, at komposten i kompostbeholderen ikke kommer i gang og tager varme. Det må skyldes, at én af flere nødvendige forudsætninger ikke er opfyldt. Mit gæt er, at indholdet enten er for tørt eller for surt. Det kan afhjælpes ved at vande komposten jævnligt. I princippet bør det kun være det øverste lag, som er helt tørt. Resten bør være fugtigt, men dog ikke vådt. Det med surheden kan afhjælpes ved at strø lidt jordbrugskalk ud, hver gang lagtykkelsen er ca. 20 cm. Dette bør være tilstrækkeligt til at aktivere din kompost.

Det sidste drejer sig om, hvad man skal komme i komposten. Det er klogt at blande fint med groft og fugtigt med tørt. Hold grene og rødder ude af komposten eller læg dem i allerførst, så de bidrager til ventilation i bunken nedefra. Tørt mos kan fint komposteres, men pas på, for »dødt« mos kan komme til live, når det bliver fugtet. Derfor skal mos altid godt langt ind og ned i bunken.

»Schnellkomposter« og de mange tilsvarende produkter skader ikke komposten, men de er unødvendige, hvis komposten er rigtigt sammensat og behandlet. Skulle vanding og kalkning ikke være nok til at få komposteringen i gang, så kan man tilføre et tyndt lag af noget kvælstofholdigt (fjer, hår, ærtehalm eller lupinpiller f.eks.), – men prøv nu ført med vand og kalk.

Læs artikler om kompostfremstilling

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

Solsikken

Alt til den økologiske have

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Hvordan får jeg god kompost af have- og køkkenaffald?