Kan aske fra en brændeovn bruges i komposten?

Kan man bruge aske fra sin brændeovn i komposten?

Med venlig hilsen
Maria Ejlers, april 2002

Svar

Aske fra en brændeovn er mange ting. Det afhænger helt af, hvad der er brændt, hvor værdifuld asken er. Kort sagt er det sådan, at jo mere bark, der er på det træ, der er gået i ovnen, jo bedre er asken. Normalt fyrer man jo med kløvet træ, og det giver en aske, der set fra et havesynspunkt er værdiløs.

I komposten virker asken basisk på samme måde som kalk, og da det kan føre til, at man taber kvælstof, er det ikke nogen god ide, at sætte akse til kompost.

Hvis man har aske f.eks. fra grene fra beskårne frugttræer eller andet småt med meget bark, kan man strø den ud under frugtbuskene – de kan udnytte næringsstofferne i asken på en god måde.

Med venlig hilsen
Troels V. Østergaard
Geolog og forfatter, Godsets Vin

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Kan aske fra en brændeovn bruges i komposten?