Fryser kompostormene ihjel?

Jeg har en ormekompost, som jeg plejer at sprede i foråret. Men I år har jeg prøvet at sprede noget i efteråret (noget af det er sået til med grøngødning).

Jeg turde dog ikke tage mere end halvdelen, for hvordan klarer ormene ellers frosten? Jeg har ikke adgang til bil eller halm. Jeg har lagt gamle løse brædder over, men temperaturen inderst var lige over 0° C, og frosten har jo ikke været streng. Næste år kan jeg måske få barkflis – vil det være egnet.

Med venlig hilsen
Clara Andersen, februar 2002

Svar

Ormekompost bør man ikke sprede om efteråret, da mineralerne let udvaskes i løbet af vinterhalvåret, når der ikke er aktiv plantevækst til at optage dem. Grøngødningen forbruger kun mineraler, når den er i vækst, og det vil den normalt ikke være i vintermånederne. Derfor er det bedre at gemme ormekomposten til foråret til de afgrøder, som hurtigt vokser til og har brug for meget kvælstof. f.eks. kartofler, kål og majs.

Regnorme trækker sig ned i jorden, når frosten sætter ind. Kompostorme er overfladeorm. De kan ikke grave sig ned. De er derfor i fare for at dø som følge af, at de samtidig udsættes for frost og udtørring. Er de kun udsat for enten frost eller udtørring, flytter de bare til et gunstigere sted. Overdækning med brædder isolerer næsten ikke, men det forhindrer udtørring, så det har en positiv effekt.

Både regnorme og kompostorme lægger æg, som findes inde i små citronformede lysgullige kokoner, som hver indeholder 7–8 små æg. Disse kokoner overlever og bliver til nye orme til foråret. Efter klækningen går der under gunstige betingelser kun tre uger, før de nye kompostorme er kønsmodne. Så der sker ikke uoprettelig skade, fordi kompostormene dør i en streng vinter. Processen i kompostbeholderen går alligevel helt i stå, når temperaturen kommer under 5° C.

Gæringsvarmen i komposten bevirker dog, at temperaturen som regel er højere inde i ormekomposten end i luften udenfor. Derfor kan det have god effekt at isolere kompostbunken eller -beholderen, både for at holde ormene i live og processen i gang. En vintermåtte (bruges i byggeriet) og halm giver god isolering. Barkflis vil også isolere, men ikke helt ligeså godt.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

Solsikken

Alt til den økologiske have

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Fryser kompostormene ihjel?