Kan jeg bruge hestemøg med savsmuld i haven?

Vi har fået en hest med allergi herhjemme. Han tåler ikke hø/halm, så vi skal bruge savsmuld i stald boksen. Kan man bruge det som gødning til urtehaven ligesom almindelig staldgødning. Jeg har hørt rygter om, at det ikke er så godt.

Med venlig hilsen
maggie Sumner, maj 2003

Svar

Savsmuld er længere tid om at kompostere, og hvis du bruger det, inden det er omsat, vil kvælstoffet, som er i jorden, blive brugt til nedbrydningen. Herved kan planterne komme til at mangle kvælstof. Kvælstoffet frigives dog igen på et senere tidspunkt.

Du kan sagtens bruge hestemøg med savsmuld, men komposteringen tager min. ½ år længere – det er min minimale erfaring med hestemøg, hvor er er brugt savsmuld som strøelse. Du kan fint lægge det ovenpå jorden som jorddække, inden det er helt færdigkomposteret, men du skal undgå at kultivere det ned i jorden inden det er omsat. Jeg har på et tidspunkt brugt en blanding udelukkende af savsmuld og høvlspåner som jorddække i et hindbærbed uden problemer. Men her blev der ikke foretaget jordbearbejdning, så det blev liggende ovenpå jorden.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

Solsikken

Alt til den økologiske have

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Kan jeg bruge hestemøg med savsmuld i haven?