Gør det noget, at der er bænkebidere i min kompostbeholder?

Min kompostbeholder har fungeret fint i ca. 3 år. Her i dette forår er den dog blevet fyldt med bænkebidere. Hvad skal jeg gøre, og gør det noget? Der er masser af orm. Jeg vander den meget, men det er jo ikke sikkert det er nok.

Med venlig hilsen
Laila la Cour, maj 2002

Svar

Bænkebidere i komposten er en stor fordel. Bænkebiderne bider ikke kun i bænke, men de har fået navnet, fordi deres hovedføde er trøsket træ. De er i stand til at tygge og omsætte træ, når det har været angrebet af svampe. Så er de hårdeste dele nemlig mørnet, og bænkebidernes bakterieflora i tarmen kan angribe og nedbryde cellulosen i træstoffet.

Når din kompost fungerer fint, så er det sikkert fordi det, du gør, er ok. Hvis det er en lukket kompostbeholder, skal du passe på ikke at vande for meget, da det så kan gå i forrådnelse.

Du kan nedsætte behovet for at vande, efter at komposten er sat, ved at dække kompostebeholderen med plastik, hvis det er den åbne type. Hold dog altid øje med om en kompostbunke »koger tør« inde i midten, hvis bunken bliver varm under omsætningen. Stik armen ind og føl efter.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

Solsikken

Alt til den økologiske have

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Gør det noget, at der er bænkebidere i min kompostbeholder?