Bør jeg komme egeblade i min kompostbunke?

Kan jeg komme egeblade i min kompostbunke? Jeg synes ikke rigtig de omdannes. Når jeg har ladet dem ligge rundt om i haven/bedene ligger de der stadig året efter og rasler rundt – de forsvinder ikke.

Med venlig hilsen
Annette Worsøe, november 2003

Svar

Det er egentlig så poetisk, det med egebladene. De indeholder en hel del garvesyre, hvad man ved noget om, hvis man har tygget i et agern. Den garvesyre skulle holde alt muligt kryb fra at æde af bladene. Når de falder af, betyder syren, at bladene fortsat er nærmest uspiselige. Forsøg har vist, at friske bøge- og egeblade står allernederst på regnormenes spiseseddel, så det går vitterligt meget trægt med at få dem nedbrudt.

Den anden halvdel af sandheden er dog, at når bladene har ligget et år på jorden, er garvesyren næsten helt væk, og så står bladene pludselig øverst på spisesedlen!

Når du oplever, at egebladene ikke bliver nedbrudt, og bare rasler rundt, skyldes det altså, at nye blade afløser dem, som faktisk bliver nedbrudt.

Du kan med sindsro lægge bladene i komposten, og hvis du vil skynde lidt på nedbrydningen, kan du tilføre bunken lidt jordbrugskalk, som neutraliserer den syre, der frigives under forløbet.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Bør jeg komme egeblade i min kompostbunke?