Er komposten for stærk for træerne?

Kan grønt køkkenaffald fra kompostbeholder med orme anvendes som »plantemuld«? Vi har netop plantet et æbletræ, jasminbuske og lavendler, og købte i den forbindelse noget plante-/vækstmuld med. Da det slap op brugte vi fuldt komposteret køkkenaffald – dvs. ca. 80% var køkkenaffald og resten diverse fra haven. Nu læser jeg, at kompost kan svide rødderne. Skal det hele nu plantes om?

Med venlig hilsen
Per Ottosen, november 2003

Svar

Kompost af husholdningaffald indeholder som regel en højere koncentration plantetilgængelige næringstoffer end kompost af haveaffald. Men indholdet varier alt efter, hvad der er komposteret. Afhængig af, hvor meget I har tilført og hvor meget vinterens nedbør skyller bort ned til grundvandet, er der sandt nok en risiko for at rødderne svides. Det er lidt svært at sige helt eksakt. Klimaet i de kommende måneder spiller også ind. En våd vinter vil fortynde saltforbindelserne i jorden og skylle næring bort, hvorimod en tør vinter som 2002–03 vil medføre, at de nye rødder stadig er omgivet af en barriere af salte. Det sikre er at omplante i jord med mindre kompost eller helt uden eller lægge et tyndt lag på overfladen.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Er komposten for stærk for træerne?