Hvor kan vi købe stenmel og et jordtermometer?

Jeg var så heldig som nylig førstegangs hus- og haveejer at få Troels V. Østergaards »Økologisk Køkkenhave« i fødselsdagsgave og har med stor fornøjelse læst den flere gange efterhånden.

Han inspirerede min mand og jeg til at forsøge os med varmkompostering, især da vores kommune ikke længere kører med affaldssortering.

Der står, at det er godt med ekstra kvælstoftilsætning enten i form af dyregødning eller kødbenmel, og evt tilsætning af stenmel og ler. Vi har desværre ikke lige adgang til dyregødning og ville derfor prøve med kødbenmel, stenmel og ler. Det har godt nok voldt os megen besvær! Kødbenmel har vi ikke kunnet finde (sikkert på grund af BSE/kogalskab), men dog fandt vi fjermel, som også kunne bruges. Ler erstatter vi med bentonit-kattegrus, da det er nemt at komme til. Men stenmel har vi ikke kunnet finde.

Ligeledes mangler vi også et godt langt komposttermometer, de er åbenbart heller ikke til at opdrive.

Kan I hjælpe med nogle forhandlere af termometre, horn-/fjer- eller benmel og stenmel?

Med venlig hilsen
Mette Hansen, Allerød, september 2004

Svar

Ja, Troels Østergards bog er en rigtig god bog at bruge til at komme i gang med økologisk dyrkning af haven. Og I har ret – man kan ikke længere købe kødbenmel på grund af reglerne omkring BSE.

Stenmel har man tidligere kunnet købe hos Solsikken – prøv at spørge her, selv om det ikke i øjeblikket er på deres bestillingsliste. Her kan I til gengæld finde både blodmel (meget kvælstofholdigt) og basaltmel, som er knust og pulveriseret basalt (bjergart) med et meget højt indhold af kiesel 44%.

Jordtermometer burde du kunne købe i et velassorteret plantecenter eller frøforretning. På produktlisten hos Garta er der to udgaver af jordtermometer plus et komposttermometer – der er dog ikke opgivet længde på spydet. Garta handler normalt kun med erhvervskunder, men i deres butikker flere steder i landet kan man antagelig købe kontant. Den nærmeste for dig er butikken på Grønttorvet i København – du kan jo ringe og høre om de har de pågældende termometre i butikken. (butikkerne er nedlagt og der er nu kun onlinesalg)

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Hvor kan vi købe stenmel og et jordtermometer?