Kan jeg dyrke grønsager i kompost fra genbrugsstationen?

Jeg har lavet 2 højbede og har fyldt bedet op med kompost fra genbrugsstationen. Jeg er senere blevet gjort opmærksom på, at den kompost ikke er god nok til at dyrke grønsager i. Er dette korrekt, og hvad kan jeg eventuelt gøre? Skal det gødes eller kommes noget i. Komøg er ikke så godt, da jeg har 4 børn.

Med venlig hilsen
Claus Hastrup, marts 2002

Svar

Kompost fra genbrugsstationen bliver analyseret, inden den sendes ud til haveejerne, så der skulle ikke være skadelige stoffer i den. Og der er ikke noget i vejen for at bruge den i haven. Men kompost fra genbrugsstationer er normalt helt omsat, og det betyder at plantenæringsstofferne i form af mineralske salte er frigivet og klar til brug for planterne. Det betyder, at den er så næringsrig, at den skal blandes med den almindelige jord. Desuden er der måde med, hvor megen kompost, man skal tilføre et stykke jord. Normalt anbefaler man til de mest næringkrævende grønsager som kål, selleri og porrer ca. 50 kg helt omsat kompost til 10 m² jord. Til kartofler, løg og rødbede ca. 30 kg pr. 10 m². Den opgivne mængde er for plantekompost fra en genbrugsstation. Hvis der til komposten også er brugt husholdningsaffald har den et højere indhold af kvælstof og der skal bruge 10–15% mindre.

Når man bruger helt omsat kompost med et højt indhold af mineralske salte (bl.a. kvælstof) kan der være problemer med at få frø til at spire. Specielt gulerødder kan være vanskelige. Det er derfor bedst til de bede, hvor man vil så afgrøder, at vente med at tilføre kompost til planterne har fået de første rigtige blade. Og så kultivere den ned i mellem rækkerne.

Derimod er der ved sætning af kartofler og udplantning af kål, porrer osv. ingen problemer ved ovennævnte dosering.

Nu ved jeg ikke, hvor tykt et lag kompost, du har fyldt i højbedene. Men hvis det er et tykt lag, så fordel noget af det til den øvrige have og hent i stedet for noget havejord herfra til at blande i den tilbageværende kompost. Man kan nemt være alt for god ved sine planter. Faktisk trives planter ikke bedst med mest mulig kompost. Og får de for meget kvælstof, bliver væksten blød, og de bliver lettere angrebet af skadedyr som f.eks. bladlus.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

Solsikken

Alt til den økologiske have

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Kan jeg dyrke grønsager i kompost fra genbrugsstationen?