Min kompost falder sammen, hvordan får jeg struktur igen?

Jeg har bede med et 20 cm tykt lag kompost fra kommunens genbrugsstation. Jorden falder sammen, hvad gør jeg for at få struktur tilbage i jorden? Har tænkt på træflis, men hvor længe holder det?

Med venlig hilsen
Dorit Rasmussen, marts 2002

Svar

Det er svært at svare præcist på, hvor længe træflis vil kunne vedligeholde jordens struktur. Det har stor betydning:

  • hvilken slags træ, der er brugt
  • hvor gammel træflisen er
  • hvor stor mængde der er brugt
  • hvor kvælstofrig komposten var fra begyndelsen
  • hvor varmt der er i jorden.

Men givet er det, at flisen vil få den virkning, som du efterlyser. Det er måske på sin plads at minde om, at grus af en ensartet, grov kornstørrelse (f.eks. filtergrus) vil give samme virkning – og gøre det vedvarende. Så det er nok i den retning, du skal søge løsningen på problemet.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Min kompost falder sammen, hvordan får jeg struktur igen?