Kan græs med mos bruges som jorddække?

Jeg har en ret stor plæne, som der i år er mere mos i på grund af al den regn. Mine spørgsmål er:

  1. Om jeg kan lægge græsafklippet med mos ned i køkkenhaven som jorddække mellem radicchiosalaten, ved bønnerne og porrerne?
  2. Vil det tiltrække endnu flere »dræbersnegle«?

Med venlig hilsen
Hanne Flensborg Thomsen, august 2007

Svar

1. Det er min erfaring, at man risikerer at sprede mosset til nye voksesteder, hvis man bruger det som jorddækning.

2. Græsafklip er noget af det bedste for disse snegle. Og det hjælper ikke at lade afklippet tørre (dvs. til hø). Det bedste er at kompostere afklippet forsvarligt, så temperaturen hurtigt kommer højt op.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Kan græs med mos bruges som jorddække?