Kan man komme tuja og andet stedsegrønt i komposten?

Vi har fældet nogle store tujaer som led i fornyelsen af haven, og nu står vi med en masse grønt. Normalt ville vi blot findele det og komme det på kompostbunken, men vi er lidt i tvivl – gran og lignende indeholder jo forskellige gifte, som ikke vil gavne i komposten. Gælder det samme for tujaer?

Er der noget man ikke må komme i komposten – udover syge planter, frø o.l?

Med venlig hilsen
Henrik Tougaard, oktober 2002

Svar

Man kan skam godt lægge afklip fra både livstræ, ædelcypres og gran i sin kompost, men det har nogle konsekvenser: dels bliver omsætningen forsinket, og dels vil komposten – muligvis – stadig indeholde de spirehæmmende stoffer, som var i nåletræernes løv.

Det bedste ville være at udnytte spirehæmningen ved at lægge afklippet ud i et tyndt lag, hvor man ønsker at hæmme fremspiring af ukrudt. Sådan gør man på flere kirkegårde.

Ellers vil jeg blot fraråde, at man lægger ting med et højt indhold af tungmetal eller klorholdige kunststoffer i bunken. Disse ting kan ikke uden videre fjernes, og man risikerer at få dem med komposten hen et sted, hvor der står spiselige afgrøder.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Kan man komme tuja og andet stedsegrønt i komposten?