Kan man dyrke basilikum indenfor om vinteren?

Er det muligt at dyrke basilikum indedøre i den mørke tid. Jeg tænkte, at kunstig lys og varme kunne gøre det. Hvad siger I til det?

Med venlig hilsen
Mads Kevy, november 2007

Svar

Hvis du skaber et sommerklima med både vækstlys og varme, så tror jeg at dyrkningen vil lykkes, men det er vigtigt, at der er den rigtige balance mellem lys og varme. Hvis der er for lidt lys i forhold til varme, så bliver planterne ranglede. Det er ikke nok at tænde en almindelig pære over planterne. Det skal være specielle lysstofrør med såkaldt plantelys/vækstlys.

Men måske er det mest for hyggens skyld, at du skal dyrke, for der er antagelig ikke så mange penge at spare, hvis du regner udgiften til vækstlys med, da du antagelig skal have lyset tændt hele døgnet minus 8–9 timers nat. Og miljøministeren vil helt sikkert tænke CO2 udslip, hvis hun læser det her.

Men egen hjemmedyrkning giver selvfølgelig mulighed for at dyrke arter og sorter, som ikke kan købes i butikkerne. Og så kan du jo eksperimentere med, hvor lidt tilskudslys og varme, planterne kan trives godt med.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Urteskolen.com

At dyrke spirer, er ved at blive et hit.

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Gartneri Toftegaard

Over 200 forskellige sorter krydderurter

Naturplanteskolen

Staudemarken

Krydderurterne plantes også i staudebed.

Frøsnapperen

Mange slags frø til lækre krydderurter

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Krydderurter > Kan man dyrke basilikum indenfor om vinteren?