Kan jeg beskære en meget stor rosmarin?

Jeg er den heldige indehaver af en gigantisk rosmarinbusk i min have. Problemet er, at den lægger sig ned og kommer således ind over hele græsplænen. Den er fyldt med blade og blomster, men nederst er der ikke så meget på. Kan jeg binde den op eller klippe den lidt ned? Eller skal jeg bare lade den være?

Med venlig hilsen
Lone Jensen, marts 2008

Svar

Rosmarin er en stedsegrøn busk, som hører hjemme i Sydeuropa, hvor den vokser i krat med spredte træer og buske på kalkbund. For at få planten til at udvikle sig bedst i Danmark, skal den altså stå beskyttet mod kraftig vind. Og vigtigst af alt, der skal være et godt dræn i jorden, så den ikke står og drukner. Står planten godt lunt, kan den finde på at blomstre 2 gange: Tidlig og sen sommer.

Når planten er kommet i vækst, er det en god ide at klippe de unge skud, eller bare bruge af de nye skud, så man får en kompakt busk. Det kan gøres hele året.

Er planten blevet for stor, kan man, hvis den er i god vækst, godt klippe den noget ned, da den kan bryde fra gammelt ved. Man kan klippe den i juli, så den kan nå at afmodne inden vinter. Der er dog altid det men, at den er på sin absolutte nordgrænse, og selv om
det ofte går godt, kan det pludselig gå galt efter en kraftig beskæring. Så det er et valg, om man tør tage chancen. Ønsker man at beskære for at få den til at bryde i bunden, kan man i stedet vælge at lade den stå og plante et par mindre rosmarin foran for at dække det bare.

Man kan godt binde den op. Sæt en stok modsat den side, den hælder til, bank den godt fast i jorden. Pælen skal ikke være højere, end den lige kan rette planten op. Bind op med et bredt bånd eller flettet reb, så den ikke skærer ind i stammen. Det kan sagtens gøres meget diskret. Men hold øje med om opbindingsbåndet efterhånden gnaver sig ind i stammen, så skal båndet løsnes lidt.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Over 200 forskellige sorter krydderurter

Søkjærgård Samsø

Frøsnapperen

Mange slags frø til lækre krydderurter

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Naturplanteskolen

Urteskolen.com

At dyrke spirer, er ved at blive et hit.

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Staudemarken

Krydderurterne plantes også i staudebed.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Krydderurter > Kan jeg beskære en meget stor rosmarin?