Hvordan frostbeskytter vi rosmarin i store krukker?

Rosmarinen i gården står i store krukker, som knapt kan være i vindueskarmene i opgangen.

Kunne man pakke dem ind i tyk flamingo? Bygge en flamingo-kasse rundt om dem for at beskytte dem i længere frostperioder? Eller skal de ind?

Vi har ikke et drivhus, kun vinduerne i opgangen. Cykelkælderen er vist for mørk.

Med venlig hilsen
Mette Holm, november 2012

Svar

Rosmarinen har – foruden sin kvalitet som krydderurt – også en utroligt smuk og langvarig blomstring med lysblå blomster, men det er besværligt med disse middelhavsplanter, som vi så gerne dyrker. Lige som de andre vil rosmarin gerne stå lyst, tørt og frostfrit gennem hele vinteren. Derfor er det ikke så enkelt at beskytte den. En lukket kasse lukker lyset ude, og den forhindrer også, at man kan se, hvornår det er tid at give en smule vand.

Under alle omstændigheder må rødderne beskyttes, og det sker lettest ved, at man graver krukkerne ned til randen (hvis de kan tåle det). Placeringen sker bedst på nordsiden af en bygning og gerne helt inde ved væggen eller under en altan, sådan at der er beskyttelse mod udstråling til den skyfrie nattehimmel. Toppen kan man bedst beskytte med et let og luftigt dækmateriale som gran- eller fyrreris (evt. fra de kasserede juletræer).

Det skal dog understreges, at nætter med 25–30 graders frost under alle omstændigheder vil slå hele planten ihjel. Vinterdækningen sker med andre ord i det håb, at det bliver en mild vinter.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Gartneri Toftegaard

Over 200 forskellige sorter krydderurter

Staudemarken

Krydderurterne plantes også i staudebed.

Naturplanteskolen

Urteskolen.com

At dyrke spirer, er ved at blive et hit.

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Frøsnapperen

Mange slags frø til lækre krydderurter

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Krydderurter > Hvordan frostbeskytter vi rosmarin i store krukker?