Hvilken krydderurt er der tale om?

Jeg har ikke kunne finde noget om denne krydderurt, så derfor dette spørgsmål: Jeg har fået en krydderurt i gave, men ved ikke hvad den hedder, og hvad den kan bruges til.

Den er grøn med brede blade der ende i en spids. Den har små hvide blomster der vokser udfra, der hvor bladet vokser, ligesom i lange tynde »grene« Jeg har fået af vide, at den skulle være sødere end Stevia, og den smager også meget sødt og dufter lidt frisk.

Kan I hjælpe mig med, hvilken krydderurt det er?

På forhånd mange tak.

Med venlig hilsen
Rikke Stecher, maj 2013

Svar

Den kaldes tandpineplante – det officielle danske navn er parakarse, og det botaniske er Acmella oleracea. Den er sjov at tygge på – tungen bliver bedøvet.

Med venlig hilsen
Anemette Olesen
Forfatter og foredragsholder, Skarresøhus

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Over 200 forskellige sorter krydderurter

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Staudemarken

Krydderurterne plantes også i staudebed.

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Urteskolen.com

At dyrke spirer, er ved at blive et hit.

Frøsnapperen

Mange slags frø til lækre krydderurter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Krydderurter > Hvilken krydderurt er der tale om?