Frysning i stedet for tørring af krydderurter?

Jeg har læst artiklen om tørring af krydderurter.

Men det virker godt nok bøvlet og besværligt! Kunne man ikke bare fryse dem? Skal de blancheres først?

Med venlig hilsen
Henrik Andersen, november 2013

Svar

De fleste krydderurter kan nedfryses – og næsten altid uden blanchering. Det er f.eks. bedre at fryse basilikum, esdragon og citrontimian og end at tørre den, da de mister mange aromastoffer ved tørring.

Der er en række krydderurter, som det er mest indlysende at nedfryse. Persille, kørvel og dild giver et godt resultat, og de skal ikke blancheres først. De kan nedfryses i store portioner og nuldres efter nedfrysningen, så man får et findelt produkt lige til at bruge. Man kan også nedfryse bladfennikel, løvstikke og syre (syre skal blancheres).

Timian og salvie kan stå med bladene på friland det meste af vinteren, så her er behovet ikke så stort, og de er desuden lette at tørre ophængt i små bundter, da stilkene er ret tørre.

Det er i øvrigt enkelt at afprøve, om en art kan nedfryse. Kom en lille portion i en plastpose og i fryseren. Efter et halvt døgn er det frosset helt, og man kan så prøve at tø det op og se, om det er brugbart til at komme i retter eller bruge til frisk drys.

Hvis du får fat i det store værk skrevet af Lene Tvedegaard: Krydderurter. Bogen for urteelskere, så kan du under den enkelte krydderurt se, hvilke muligheder der er for at gemme krydderurten efter høst. Det er i øvrigt en fantastisk bog, som omfatter stort set alt om dyrkning og brug af krydderurter.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Over 200 forskellige sorter krydderurter

Staudemarken

Krydderurterne plantes også i staudebed.

Urteskolen.com

At dyrke spirer, er ved at blive et hit.

Frøsnapperen

Mange slags frø til lækre krydderurter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Krydderurter > Frysning i stedet for tørring af krydderurter?