Kan Anis Isop Tangerine Dream bruges i mad og te?

Jeg har en Agastache hybrid ved navn Anis Isop Tangerine Dream. Den dufter fantastisk både frisk og tørret. Mynteagtig duft. Jeg ved, at nogle Anis Isop typer kan spises og bruges i te, men gælder det også denne. Jeg har søgt en del på nettet om spiselighed og virkning, men kan ikke finde noget på netop denne type.

Med venlig hilsen
Rikke, november 2015

Svar

Anisisop er en fantastisk teplante, og friske blade kan bruges i salater m.m.

Men sorter med netop mynteduft skal anvendes med måde på grund af indholdsstoffet pulegon, skriver Lene Tvedegaard i sin bog Krydderurter. Bogen for urteelskere.

Hvad der er af indholdsstoffer i netop den her hybrid, er det nok umuligt at finde oplysninger om. Lene Tvedegård skriver, at Agastache-slægten endnu ikke er undersøgt til bunds med hensyn til kemiske stoffer. Derfor er man nødt il at gå frem efter næsen og undgå at bruger agastacher, som dufter stramt mynteagtig som polejmynte. Brug de agastacher, som dufter mildt og sødt. Gravide bør for en sikkerheds skyld undgå alle mynteduftende agastacher.

Så du må bruge næsen og vælge, om du vil bruge den i et eller andet omfang.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Urteskolen.com

At dyrke spirer, er ved at blive et hit.

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Gartneri Toftegaard

Over 200 forskellige sorter krydderurter

Søkjærgård Samsø

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Frøsnapperen

Mange slags frø til lækre krydderurter

Staudemarken

Krydderurterne plantes også i staudebed.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Krydderurter > Kan Anis Isop Tangerine Dream bruges i mad og te?