Hvorfor går min rosmarin i vindueskarmen altid ud?

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvorfor min rosmarin i potte altid visner og dør. Den står i en vindueskarm i køkkenet. Jeg har prøvet adskillige gange, men hver gang går det galt.

Med venlig hilsen
Ulla Jessen, januar 2016

Svar

Nu kan jeg jo ikke se, hvordan du passer din rosmarin i din vindueskarm, og jeg har ikke erfaring med rosmarin i vindueskarmen, men i potte udenfor.

Rosmarin tåler ikke at mangle vand. Tørrer jorden ud, visner planten. Og står den i solen og mangler vand, vil det også hurtigt tage livet af den. Er bladene først visne og stænglerne tørre, er der intet at gøre, den skyder ikke igen. Forårssolen og manglende vanding i det tidlige forår i et drivhus kan godt tage livet af en rosmarin, som ellers har overlevet en kold vinter. Rosmarin kan heller ikke lide at stå alt for fugtigt.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Urteskolen.com

At dyrke spirer, er ved at blive et hit.

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Mange slags frø til lækre krydderurter

Staudemarken

Krydderurterne plantes også i staudebed.

Gartneri Toftegaard

Over 200 forskellige sorter krydderurter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Krydderurter > Hvorfor går min rosmarin i vindueskarmen altid ud?