Kan man dyrke te i Danmark?

Jeg er en dreng på 13 år, som har lavet en Te Club. Jeg vil spørge, om man kan dyrke eller så te i Danmark? På friland eller i et drivhus?

Med venlig hilsen
Dennis, maj 2002

Svar

Et interessant spørgsmål, sandelig! Desværre er teplanten så sart, at den ikke kan dyrkes under åben himmel her i landet. Det nærmeste sted, hvor man kan dyrke te, er langs østenden af den tyrkiske kyst ved Sortehavet. Her er der store marker i området øst for byen Rize. Derimod er det sikkert muligt at dyrke tebusken i drivhus eller vinterhave, men så vidt jeg ved, findes der endnu ikke nogen, som gør det. Det kan skyldes, at det er besværligt at få fat på formeringsmateriale. Frøplanter har ukendte arveanlæg, så man skal bruge levende stiklinger af tebuske, der giver den rette smag.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Urteskolen.com

At dyrke spirer, er ved at blive et hit.

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Frøsnapperen

Mange slags frø til lækre krydderurter

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Over 200 forskellige sorter krydderurter

Staudemarken

Krydderurterne plantes også i staudebed.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Krydderurter > Kan man dyrke te i Danmark?