Hvordan dyrkes og bruges ingefær?

Hjælp søges, efter at jeg forgæves har forespurgt på planteskolen og ledt/søgt efter ingefær. Hvordan dyrkes ingefær – hvor får man fat på frø/planter? Og hvordan anvendes ingefær evt. i madlavningen?

Med venlig hilsen
Finn Poulsen, maj 2002

Svar

Der er flere planter, som går under navnet ingefær. Dansk, italiensk og plettet ingefær hører alle til arumfamilien ligesom filodendron og en del andre af vores potteplanter. Den ægte ingefær, Zingiber officinale, derimod hører til sin egen familie, ingefærfamilien, hvortil også kardemomme hører.

Den ægte ingefær kan du købe som stængelknolde i ethvert velassorteret supermarked eller i grøntbutikker. I februar–marts sættes knolden i en stor potte med næringsrig jord og stilles ved 20–25 grader. Du kan jo også prøve nu, og se om det ikke går. Bare man har ingefær liggende i stuetemperatur, plejer knolden at begynde at skyde uanset årstid. Potten må ikke tørre ud, før planten begynder at visne, men pas også på med overvanding, som kan få knolden til at rådne. Når planten er visnet ned, kan knolden graves frem og bruges i madlavning.

Jeg opbevarer selv mine ingefærknolde indtil brug ved at pakke dem ind i køkkenrulle, lægge dem i en plasticpose og ind i køleskabet. Har du større mængder, der skal opbevares længe, må du nok lægge dem i sand el. lign. på et koldt og mørkt sted.

Ingefær kan bruges på utallige måder, f.eks. skiveskåret i en wokgryde, men min favoritmåde er at rive den friske ingefær (jeg bruger aldrig tørret) meget fint og presse saften ned i næsten en hvilken som helst grønsagsret eller suppe. På denne måde undgår man at få et helt stykke meget skarptsmagende ingefær ind i munden. Man kan også købe kandiseret ingefær, så det må man jo også selv kunne lave, hvilket jeg dog aldrig har prøvet. Og så er ingefær god mod kvalme og kan f.eks. bruges mod køresyge og graviditetskvalme.

Med venlig hilsen
Anette Nørbo Asplund

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Urteskolen.com

At dyrke spirer, er ved at blive et hit.

Staudemarken

Krydderurterne plantes også i staudebed.

Frøsnapperen

Mange slags frø til lækre krydderurter

Gartneri Toftegaard

Over 200 forskellige sorter krydderurter

Søkjærgård Samsø

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Krydderurter > Hvordan dyrkes og bruges ingefær?