Kan blomstrende persille og purløg spises?

Kære havenyt. Hvad gør man, når persille og purløg går i blomst? Jeg har så mange mærkelige råd om begge dele, at det er meget forvirrende. Nogle siger, at de bliver giftige og andre igen fortæller, at dem spiser man da bare eller skærer helt ned ved jorden. Hvad gør jeg så?

Med venlig hilsen
Eva Olsen, juni 2004

Svar

Der opstår intet skadeligt i forbindelse med blomstringen. Delene kan fint anvendes i køkkenet, hvis man har lyst. De er dog ikke så bløde og urteagtige.

For purløgs vedkommende nyder du sammen med insekterne de smukke blomster, og skærer som normalt. Inden purløgen klippes yderligere, hives de hårde blomstrende stængler nemt ud af bundtet. Med års mellemrum sås nye purløg eller tuerne kan deles.

For persilles vedkommende er det helt normalt at planterne blomstrer 2. år, hvorefter planterne dør. Det betyder, at der skal sås hvert år, for at få gode bundter til snit. Det hjælper ikke stort at skære sidste års planter ved basis, da planten vil forsøge at opnå blomstring alligevel, blot senere. Blomstring og frøsætning er dens naturlige klimaks.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Staudemarken

Krydderurterne plantes også i staudebed.

Frøsnapperen

Mange slags frø til lækre krydderurter

Gartneri Toftegaard

Over 200 forskellige sorter krydderurter

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Urteskolen.com

At dyrke spirer, er ved at blive et hit.

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Krydderurter > Kan blomstrende persille og purløg spises?