Kan lakridsrod overvintre på friland?

Jeg har to lakridsrodsbuske i potter, som jeg for et par år siden har dyrket fra frø. De står ude hele sommerhalvåret, men trives ikke så godt inde om vinteren (og så fylder de efterhånden!). Jeg har derfor tit overvejet at udplante dem i haven, men kan de klare frosten og har I evt. råd til, hvordan jeg kan beskytte dem?

Med venlig hilsen
Bolette, september 2004

Svar

Glat lakrids, Glycyrrhiza glabra, – populært kaldet lakridsrod – kan sagtens overvintre i Danmark ude på friland. De trives bedst i skygge f.eks. under et par buske, men de kan nemt blive til ukrudt, fordi rødderne breder sig, så det er en god idé at have dem i murerspande, så der er styr på rødderne. Lakridsrod gror på 20. år i urtehaven i Nørresundby. Der kalder de den for »afrikansk kvik«, fordi den breder sig som kvikgræs. Lakridsrod kan høstes efter ca. 7 års vækst. Pas på med forbruget, da det kan give for højt blodtryk.

Lakridsrod bliver af og til forvekslet med stregbælg Galega officinalis. Den er lige så invaderende.

Med venlig hilsen
Anemette Olesen
Forfatter og foredragsholder, Skarresøhus

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Urteskolen.com

At dyrke spirer, er ved at blive et hit.

Gartneri Toftegaard

Over 200 forskellige sorter krydderurter

Naturplanteskolen

Staudemarken

Krydderurterne plantes også i staudebed.

Frøsnapperen

Mange slags frø til lækre krydderurter

Søkjærgård Samsø

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Krydderurter > Kan lakridsrod overvintre på friland?