Hvor kan man købe sød stevia?

Hvor kan man købe »sukkerplanten« Stevia rebaudiana som plante?

Med venlig hilsen
Inga Jacobsen, oktober 2004

Svar

Sød stevia, Stevia rebaudiana kan bl.a. købes hos Urtegartneriet og Solsikken.

Stevia rebaudiana er en lille kompakt lille busk med hvide blomster. Den kræver megen sol, god jord og ikke under 10 grader C. om vinteren, og den vokser bedst omkring 16 grader.

Sød stevia indeholder steviosid, som er mindst 150 gange mere sødt end druesukker. Den blev i 2011 godkendt til brug i EU.

Svaret inden EU godkendelsen

Resten af svaret er fra 2004 – altså før godkendelsen, og det bliver kun stående af hensyn til den debat, som ligger i forum.

Den kan bruges til the og i stedet for sukker, men brugen er omdiskuteret. I USA er det ikke tilladt at bruge den som et fødemiddel, kun som kosttilskud. EU har givet afslag på at godkende den som nyt fødemiddel og har angivet som årsag hertil, at det i ansøgningen ikke er nok dokumentation til, at man kan udelukke skadelige virkninger af brug som fødemiddel. Bl.a. har bladene været brugt i te som et mandligt svangerskabsforebyggende middel af indianere i Paraguey og denne virkning er påvist i forsøg med rotter. Steviod nedbrydes i tarmen til steviol, som kan være problematisk – se mere om EU’begrundelse for at afvise godkende i link nedenfor. I Japan, Sydamerika og en del andre lande har den været brugt i mange år som sødemiddel, bl.a. af diabetikere. I Japan er den godkendt som tilsætningsstof og sødemiddel. Sød stevia har trods sin sødeeffekt intet til fælles med det meget omdiskuterede kunstige sødemiddel aspartam.

Det er derfor op til den enkelte at afgøre, om man har lyst til at bruge planten for alvor, eller det bare er sjovt at prøve at dyrke og smage. Smagen er meget gennemtrængende og meget sød, og man kan blive ved med at smage det meget lang tid efter, at man har smagt på et ganske lille stykke blad.

På nettet kan man finde påstande om, at Stevia ikke godkendes som føde- og sødemiddel, fordi der er store økonmiske interesser på spil.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Staudemarken

Krydderurterne plantes også i staudebed.

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Gartneri Toftegaard

Over 200 forskellige sorter krydderurter

Urteskolen.com

At dyrke spirer, er ved at blive et hit.

Frøsnapperen

Mange slags frø til lækre krydderurter

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Krydderurter > Hvor kan man købe sød stevia?