Hvorfor trives min rosmarin ikke i vindueskarmen?

Jeg har flere gange fået rosmarin i potte, og det første stykke tid går det godt. Den står i en vindueskarm, ikke særligt lyst, sammen med en basilikum og hawaiiblomst. Jeg vander den hver dag, og efter nogen tid begynder bladene at bliver brune. Det starter nedefra og breder sig opad. Jeg har prøvet at spørge min blomsterhandler, men hun kan ikke sige, hvad det er. Har I nogle forslag?

Med venlig hilsen
Heidi, oktober 2005

Svar

Jeg tror, at du overvander den, og at rødderne simpelthen dør af iltmangel. Rosmarin stammer fra middelhavsområdet, hvor den vokser på klippeskråninger ved havet. Man kan næsten se for sig, at her er ikke stående vand, men nærmere til den tørre side. Da den samtidig elsker sol, står den måske også for mørkt.

Prøv at vande lidt sjældnere, og flyt den gerne til en mere solrig plads. Måske skal du også give den en lidt større potte til at vokse i, end den, du køber den i. Producenterne sælger ofte planterne i potter, som kun lige passer i størrelse til planten, når den sælges.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Frøsnapperen

Mange slags frø til lækre krydderurter

Gartneri Toftegaard

Over 200 forskellige sorter krydderurter

Søkjærgård Samsø

Urteskolen.com

At dyrke spirer, er ved at blive et hit.

Staudemarken

Krydderurterne plantes også i staudebed.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Krydderurter > Hvorfor trives min rosmarin ikke i vindueskarmen?