Hvordan høster jeg frø af basilikum?

Min basilkum har blomstret, og den er nu med frø. Kan jeg gemme disse frø til at så næste år? Hvordan skal frøene se ud og evt. behandles før jeg gemmer dem?

Med venlig hilsen
Tina Andersen, september 2002

Svar

Frøene skal du lade sidde på planten til de er modne, dvs. frøene er blevet mørke og hårde. Du kniber nu de frøstande af, som er tjenlige og lægger dem til tørre et luftigt sted. Når de er knastørre, kan du let smuldre det hele mellem fingrene og derpå forsigtigt puste alt småsnulleret væk, da det er lettere end frøene.

Hvis det kniber med at få frøet modent, kan man inden efteråret for alvor sætter ind, hive planten op og hænge hele planten til tørre. Frøen opbevares i en papirspose et tørt sted – også gerne køligt, men tørt er det vigtigste.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Urteskolen.com

At dyrke spirer, er ved at blive et hit.

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Gartneri Toftegaard

Over 200 forskellige sorter krydderurter

Naturplanteskolen

Staudemarken

Krydderurterne plantes også i staudebed.

Søkjærgård Samsø

Frøsnapperen

Mange slags frø til lækre krydderurter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Krydderurter > Hvordan høster jeg frø af basilikum?