Kan orangeisop spises?

Er orangeisop, Agastache aurantiaca, spiselig, og hvad er den evt. god til?

Med venlig hilsen
Flemming Danielsen, november 2006

Svar

Orangeisop, Agastache aurantiaca, er spiselig, og kan bruges i urtete, og blomster kan pilles af styk for styk og drysses over is og kage. Alle agastacher er gode teplanter, der giver en let mynte- eller citronsmag til te. Vi ved ikke noget om denne arts medicinske egenskaber, men de to mest almindelige med lakridssmag er brugt som te ved forkølelse og fordøjelsesbesvær, samt ved gigt og andre muskelplager.

Med venlig hilsen
Anemette Olesen
Forfatter og foredragsholder, Skarresøhus

Kommentarer

Forhandlerguide

Staudemarken

Krydderurterne plantes også i staudebed.

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Mange slags frø til lækre krydderurter

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Over 200 forskellige sorter krydderurter

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Urteskolen.com

At dyrke spirer, er ved at blive et hit.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Krydderurter > Kan orangeisop spises?