Kan denne svamp have dræbt vores lavendler?

Vi har en svamp, der sidste år »dræbte« 2 lavendelplanter. Her i oktober er den kommet i 4 planter mere. Jeg har prøvet at fotografere den. Hvilken svamp er det, og er der noget vi kan gøre? Jeg vil jo gerne beholde mine lavendelplanter.

svamp

Svampen midt i vores lavendel. Foto: Karsten

svamp

Nærbillede af svampen. Foto: Karsten

Med venlig hilsen
Karsten, oktober 2007

Svar

Det skal indrømmes, at jeg ikke er svampekyndig nok til at kunne sige, hvad det er for en svamp, der ses på billederne. Derimod tør jeg godt påstå, at det ikke er den, som har dræbt lavendelplanterne. De indeholder nemlig lavendelolie, som er hæmmende for bakterie- og svampeangreb.

Derimod er det sandsynligt, at der er tale om jordboende svampe som rodbrand, (Phythophthora sp. Pythium sp. m.fl., eller visnesyge, Verticilium sp, der er årsagen til planternes død. Disse svampe findes overalt i jorden, men bliver aggressive, når rødderne lider af iltmangel.

På billederne ses det, at voksestedet er temmeligt fugtigt, og det kan være forklaring nok på de døde planter. Paddehattene er bare frugtlegemer hos nogle rådsvampe, der rydder op, når jordsvampene har dræbt lavendlerne. De er det synlige tegn, men ikke den skjulte årsag, kunne man sige.

Kuren er ret voldsom: Lavendlerne må graves op, og der må lægges et drænlag af perlegrus i ca. 10 cm tykkelse under den jord planterne skal vokse i. Dette drænlag skal gerne have afløb til en faskine (et stenfyldt og fibertexforet hul) på ½-1 kubikmeter. Jorden til panterne må blandes med lige dele filtergrus, og blandingen bør tilføres kalk (1 l kalk pr. trillebørfuld jord). Så skulle lavendlerne have en chance på stedet.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Kan denne svamp have dræbt vores lavendler?