Kan mine 300 m tjørn med rustsvamp reddes?

For at etablere en fuglevenlig randbeplantning på en stor sommerhusgrund, så plantede jeg for 3 år siden 500 Craetagus monogyna. Da vidste jeg intet om enebær og tjørn som udveksler rustsvampe. Der er rigtig mange enebær i området og de har i maj de karakteristiske orange slimede sporekolonier. Tjørnene får om sommeren punktvist opsvulmede kviste, som jeg kapper og brænder. Denne situation er ikke holdbar.

Tjørnenes stammer er nu Ø 1–3 cm.

1) Kan jeg kappe stammen med et podesnit og i stedet pode med en mere rustresistent tjørn som hanesporehvidtjørn, Craetaegus crus galli?

2) Kan jeg forvente et lavere smittetryk fra hanesporehvidtjørn?

3) Kan hanesporehvidtjørn beskæres så nogle holdes i busktilstand og andre får lov at udvikle sig til træer.

4) Synes I at dette er en god ide? Eller et eksperiment? Eller synes I at jeg skal grave tjørnnene op og plante andet træ der giver vinterføde til fuglene og gode redemuligheder?

Med venlig hilsen
Niels Asbech, maj 2008

Svar

Spørgsmålene kan – formentlig – besvares under ét. Sagen er nemlig den, at det stadium af svampens liv, som findes på tjørn, ophører med at være aktivt, når efteråret kommer. Tjørnerust kan med andre ord kun smitte enebær, og den kan ikke fortsætte sit liv i tjørnen. Når problemet dukker op igen og igen, skyldes det, at der er syge enebær i nærheden.

Derfor er der ingen grund til at skære de misdannede tjærnegrene væk, med mindre det er for uæstetisk at se på. Så behold endelig de 300 tjørn og gør ikke mere ved rustangrebene, som altså ikke skader planterne synderligt.

For en ordens skyld bør det vel nævnes, at svampens stadium på enebær er langt mere aggresivt. Det forbliver aktivt i de planter, der er angrebet, og det vil med tiden få grene og eventuelt også hele planter til at visne og dø.

Læs mere om tjørne-enebærrust.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Kan mine 300 m tjørn med rustsvamp reddes?