Hvorfor visner nogle af mine tyttebær?

Nogle af mine tyttebær visner og går ud i bedet.

Jeg har plantet 2 typer: Vaccinium vitis-idea ‘Koralle’ og ‘Red Pearl’
Har I et bud på, hvad det kan skyldes, og hvorledes det undgås?

Tyttebærplantning, hvor en af planterne er begyndt at visne.

Tyttebærplantning, hvor en af planterne er begyndt at visne. Foto: Henning Jacobsen

En tyttebærplante, som visner.

En tyttebærplante, som visner. Foto: Henning Jacobsen

Tyttebærplante, der visner.

En anden tyttebærplante, som er meget angrebet. Foto: Henning Jacobsen

Med venlig hilsen
Henning Jacobsen, maj 2008

Svar

Efter fotografierne at dømme må der være tale om et svampeangreb i rodnettet. Sandsynligvis er det rodbrand, som ofte angriber planter, der ligesom tyttebær er tilpasset en gruset og veldrænet jord, og som er plantet i fugtig jord. Planterne bør graves op meget snart, og jorden skal rystes fra rodnettet, sådan at man kan se, hvad der er dødt, og hvad der er friskt. Alt det døde skal fjernes meget omhyggeligt, for svampen er også smitsom for andre planter. Når det er sket skal planterne sættes i en jord, som består af lige dele grov sphagnum (kaldet »mellemfin«), filtergrus og bøgeblade, og derefter skal man holde godt øje med både tyttebærrene og naboplanterne.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvorfor visner nogle af mine tyttebær?