Hvorfor er knopperne på min bonderose misdannede?

Min bonderose har i år kun én fuldendt blomsterknop. Resten er meget små og misdannede. Bonderosen står i en meget lerholdig jord, og jeg har ikke haft problemet før. Jeg har ikke gødet den og ej heller klippet den ned i efteråret. Hvad tror I den fejler, og hvad vil I foreslå, at jeg gør?

Med venlig hilsen
Stina Stoklund, maj 2008

Svar

Problemet med aborterede knopper hos bonderose kan skyldes flere ting, og ofte drejer det sig om eftervirkninger af meget sen frost, men det er næppe årsagen netop i år.

I stedet kan man formode, at det skyldes den specielle »pæonskimmel«, Botrytis paeoniae, som i milde angreb netop forårsager, at knopperne går i stå og bliver misdannede. Ifølge litteraturen skal sygdommen være tilbøjelig til at forfølge samme plante år efter år, så det bedste råd er:

  1. at fjerne alle angrebne knopper straks
  2. at holde øje med, om det samme sker til næste år, for i så fald må planten graves op og en ny plantes – et andet sted.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvorfor er knopperne på min bonderose misdannede?