Hvorfor løber mine porrer i stok hvert år?

Jeg har lært at porre går i top, hvis de får frost som små. Er der andre faktorer? Jeg har nu 3 år i træk oplevet, at næsten alle mine porre er gået i top, og jeg tror bestemt ikke, de har fået frost i år.

Vi dyrker økologisk med masser af hestemøg.

Med venlig hilsen
Helle Honoré, december 2008

Svar

Det er rigtig irriterende, når der er mange stokløbere i porrerækkerne. Det sker nok i de fleste køkkenhaver med års mellemrum, men tre år i træk er for meget af det gode.

Porre er en toårig plante, og den bør under normale omstændigheder ikke gå i stok (blomst) førend 2. år. Men hvis den udsættes for pludselige forandringer som nattefrost og tørke, kan den reagere med stokløbning. Det er plantens måde at sikre artens overlevelse, hvis dens eksistens trues af så ugunstige klimaforhold, at den tvivler på at overleve til andet år (blomstringsåret).

Nu skriver du ikke, om du selv har forkultiveret dine porreplanter. Påvirkningen, som får porrer til at gå i blomst, kan ligge allerede i forkultiveringen, hvor man i eget koldt drivhus langt fra kan holde temperaturen nogenlunde stabil hen over april.

Men det er svært at finde årsagen. Sidste år kan tørken midt på sommeren måske have spillet ind, men ellers regner man det for mest sandsynligt, at det skyldes pludselig kulde efter udplantningen – ikke nødvendigvis frost, pludselige store temperaturudsving skulle også kunne gøre det.

Jeg vil foreslå, at du prøver at forkultivere et hold porrer til sen udplantning – såning sidste halvdel af april. Porrer kan fint nå at få en pæn størrelse, selv om de først udplantes i løbet af juni, f.eks. efter høst af tidlige kartofler. Du kan også prøve at så en række på friland sidst i april. Det er også en mulighed at afprøve både at købe planter og selv forkultivere. Der er sikkert også forskel på de forskellige sorters tilbøjelighed til stokløbning.

Skriv dine forsøg ned og se, om du kan finde en metode til din have, hvor du kan få porrer kun med de få stokløbere, som der næsten altid vil være. Normalt ganske få procent.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvorfor løber mine porrer i stok hvert år?