Er mit gamle troldetræ ved at dø?

Jeg har et stort troldetræ i haven, som ligesom har delt sig i to. Den ene side er meget hul nederst i stammen, og en stor svamp hygger sig på den. Det har bevæget sig så meget, at grenen nu hviler op af stakittet, som nu ikke har det så godt! Nu ved jeg så ikke, om det skal fældes helt (måske det har fået sygdom?), eller om vi kan redde noget af det? Jeg er bange for, at hvis vi skærer den ene halvdel af træet væk, så vælter den anden del måske?

Troldpil

Den angrebne troldpil. Foto: Pia Seidler

Med venlig hilsen
Pia Seidler, juni 2009

Svar

Troldpilen er angrebet af én eller sandsynligvis flere svampearter, som er i færd med at æde træets ved. Når frugtlegemet bliver synligt, er grenens eller stammens ved så svækket, at de kan forventes at brække eller vælte snarest – ofte i forbindelse med stille dagregn.

Derfor er det helt nødvendigt, at den af de to stammer, som har en synlig paddehat, bliver fældet straks for at undgå ødelæggelser eller ulykker.

Det er ikke usandsynligt, at den anden også er svækket, men det kan man bedst se på stedet. Så hvorfor ikke fælde begge stammer, og vente på de vanris, der vil skyde frem fra stubben? Om et par år kan man så vælge den stærkeste som ny stamme og fjerne de svageste, gerne midt på sommeren.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Er mit gamle troldetræ ved at dø?