Kan vi skære de visne grene af mandeltræet?

Vi har et lille opstammet mandeltræ (ikke et af dem der kommer rigtige mandler på, blot lyserøde blomster). Det blomster tidligt forår, og når blomsterne er afblomstret, så visner disse grene helt, og ser trælse ud, kan vi blot beskære disse visne grene, og hvis ja, hvornår, efter blomstringen eller først senere.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Pia og Allan Jensen, september 2009

Svar

Træet bliver angrebet af svampesygdommen Grå monilia, som netop trænger ind via blomsternes frugtanlæg. Kuren består i at fjerne grenene straks efter afblomstringen. Hvis der er et brunfarvet parti midt i den overskårne gren, må der skæres længere ind.

Desværre er det svært af forebygge angrebene, for svampen kan genfindes på snart sagt alle planter af stenfrugt-slægten (Prunus), så det bedste er at holde godt øje med planten og få grebet ind straks, man ser noget.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Kan vi skære de visne grene af mandeltræet?