Hvilken sygdom har mine stokroser?

Mine stokroser har næsten alle fået orange »knupper« på bagsiden af bladene. Der er intet på selve blomsterne, men det ser da galt ud. Hvad kan jeg gøre nu, og til foråret og sommeren igennem?

Med venlig hilsen
Ulla Duchwaider, oktober 2009

Svar

Det er stokroserust, at dine stokroser har fået. Det er en svampeinfektion, og det eneste, som hjælper, er at fjerne angrebne plantedele. Svampen overlever vinteren og smitter næste års blade, hvis du intet foretager dig.

Du kan læse mere om stokroserust i artiklen Stokroserust. Her kan du også se, hvilke forholdsregler du skal tage for at forebygge, at dine planter angribes næste år.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvilken sygdom har mine stokroser?