Hvad gør jeg mine solbærbuske, hvor blade og bær visner?

Mine 4 solbærbuske er syge. Om foråret kommer der friske grønne blade, men senere på sommeren blir bladene gule, masser af små gulbrune prikker, de visner og falder efterhånden af. Også bærrene bliver hurtig efter dannelsen, indskrumpede og visner.

Jeg har forsøgt at fjerne alle de gullige blade m.v., men sygdommen kommer igen året efter – nu 3. år i træk.

Er der noget at gøre?

Med venlig hilsen
Signe Hermansen, januar 2010

Svar

Det lyder efter beskrivelsen, som om dine buske er angrebet af solbærfiltrust, som er en svampesygdom, der overføres fra femnålede fyrretræer (Weymout-Fyr, Cembra-Fyr osv.). Det passer med farveskiftet i bladene og med, at bærrene tørrer ind hen på sommeren. Hvis diagnosen er rigtig skal der desuden være et brunt, nålefilt-agtigt lag på undersiden af bladene, men det nævnes der ikke noget om.

Desværre kan denne sygdom ikke bekæmpes, og forebyggelse består i at fjerne planterne helt. Det er nedslående, for der er ikke meget, som kan erstatte solbærs fremragende smag, men kunne du måske overveje at dyrke storfrugtede blåbær i stedet?

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad gør jeg mine solbærbuske, hvor blade og bær visner?