Hvad gør jeg ved svampeangreb på erantis?

Jeg konstaterer efter flere år uden problemer med erantis i haven, at stænglen efter blomstring får »fortykninger« og efterfølgende fllækker på langs med et »sort grynet« indhold i stængelen.

Jeg formoder at der er tale om et svampeangreb?

Hvad kan jeg gøre ved det?

Med venlig hilsen
Søren A. Bach, maj 2010

Svar

Desværre er der netop tale om en svamp, nemlig eranthisbrand, Urocystis eranthidis. Den har kun denne ene værtplante, så den må altså være kommet fra andre erantis. Kemisk bekæmpelse er ikke mulig (hvis man kunne forestille sig at benytte sig af den metode), så den enste vej ud af problemet er at fjerne de angrebne planter straks, når man ser symptomerne, og helst inden fortykkelserne åbner sig og spreder sporer. Husk også at få knolden med, for den kan også være angrebet.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad gør jeg ved svampeangreb på erantis?