Hvad skyldes de gule pletter på kartoffelblade?

virusangreb

Kartofler med lidt gult på nogle blade. Foto: Karna Maj

Jeg har et bed med 6 forskellige kartoffelsorter. Heraf 5 stk af en ukendt sort.

Alle 5 toppe har gule pletter på en del af bladene. Læggekartoflerne har jeg fået foræret, de var fine, og planterne ser normale ud i størrelse. Ingen andre kartoffelplanter i bedet eller andre steder i haven har gule pletter. Det ser ikke ud til at genere planternes vækst.

Men er det noget, som kan smitte de andre kartofler, skal de jo fjernes fra bedet snaret muligt? På den anden side vil jeg jo gerne beholde sorten – eller i hvert fald smage den.

Gule pletter på kartoffelblad

Det er kun nogle af bladene, som har de gule pletter. Foto: Karna Maj

Kartoffelblad med gule pletter

Blad med de gule pletter. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Karna Maj, juni 2010

Svar

Efter billederne og din beskrivelse må der være tale om en virus. Den kan i givet fald overføres med redskaber og værktøj, så hvis du altid sørger for at bruge grejet sidst på denne sort og holder det helt rent (dvs. sprittet af), så behøver du næppe at fjerne planterne.

Der bør selvfølgelig ikke avles videre på de inficerede knolde.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad skyldes de gule pletter på kartoffelblade?