Er det ene kirsebærtræ sygt?

Jeg medsender 2 billeder af mine søde kirsebær. Sidste år gav det træ, der næsten er visnet væk, helt enormt, men der var små hvide larver i en del af bærrene. Det andet træ, der tilsyneladende ikke fejler noget, gav heller ikke noget i år. De bær, der var dannet, tørrede ind og faldt af. Kan der være kræft i det ene træ?

Sygt kirsebærtræ

Her ses de to kirsebærtræer – bagerst ses det træ, som mistrives. Foto: Søren Juel

Kirsebærtræet visner

Træets blade visner helt væk. Foto: Søren Juel

Med venlig hilsen
Søren Juel, august 2010

Svar

De hvide larver i bærrene er afkom af kirsebærfluen. Den forekommer stedvis og kan – ud over kirsebær – også angribe bærrene hos Tatarisk Gedeblad og Dunet Gedeblad. Planter af disse arter kan derfor være smittekilder og bør fjernes.

Det syge træ ser ud til at være virusangrebet. Efter billedet at dømme er der tale om sygdommen Prunus-ringpletvirus. Den kan ikke bekæmpes, og hvad værre er: den kan spredes på mange måder. Her er de mest truende kirsebærfluen og ens eget beskæringsværktøj. Da træet næppe vil komme til at bære frugt af nogen betydning, og da det er en vedvarende smittekilde, bør det fjernes straks og brændes.

De tørre frugter skyldes snarest problemer i jorden omkring træet. Husk, at kirsebær (og blomme, fersken, abrikos osv.) skal have jordbrugskalk hver vinter. Strø kalken, så jorden er hvid i hele det område, som kronen dækker. Spar på kvælstofgødningen, og sørg for vand til træet i den periode, hvor frugterne modnes.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Er det ene kirsebærtræ sygt?