Hvad er årsagen til de misdannede pærer?

Misdannede pærer med blade

Pære med bladvækst – og meget lille pære. Foto: Uffe Juul

Jeg har på vores pæretræ fundet 10 pærer, som alle har løvblade, der gror ud igennem frugten i blomsterenden. Frugterne er meget små i forhold til træets normalt udviklede.

Jeg har aldrig set noget lignende. Håber at I har en naturlig forklaring på fænomenet. På forhånd tak for et godt svar.

Deform pære med bladvækst

Løvblade gror ud igennem frugterne i blomsterenden. Foto: Uffe Juul

Med venlig hilsen
Uffe Juul, august 2010

Svar

Dette symptom skyldes ofte et angreb af de såkaldte »mykoplasmalignede organismer« (MLO), der egentlig er bakterieformer, som mangler cellevægge, og som er mindre end normale bakterier. Problemet kan ikke bekæmpes på anden måde end ved at fjerne og destruere de angrebne pærer.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad er årsagen til de misdannede pærer?