Hvad er det for et svampeangreb på vores træer?

Vores æbletræer, hæk og flere buske er ramt af en grønlig svamp, som ligner en blomst. Den sidder på stammen og grenene og spreder sig utrolig hurtigt. Hvad er det, og hvordan kan de bekæmpes.

lavbelægning på træstamme

Lavbelægning er helt uskadelig, men det er et signal om at træer og buske er i langsom vækst. Foto: Holger Smith

Med venlig hilsen
Holger Smith, april 2011

Svar

På billedet kan man tydeligt se de grågrønne, skorpede dannelser, som sidder overalt på planterne. Det er ganske rigtigt svampe, men en helt speciel og ganske uskadelig svamp. Her er der nemlig tale om én eller måske snarere flere arter af den symbiose, der kaldes lav (Lichen).

Det drejer sig om en svamp, der har allieret sig med en alge. Svampen leverer bolig samt vand- og mineraloptagelse, mens algen leverer sukker og andre organiske stoffer fra sin fotosyntese. På den måde kan laverne vokse på selv de mest magre steder f.eks. barken af træer og buske, når blot de får ro til det.

Og her er vi så ved træer og buske, for de får kun lav, når de er i langsom vækst. Planter i normal vækst skaller uafbrudt små stykker bark af, og med dem følger de bittesmå, nye laver. På den ene side må man altså sige, at lavbelægning er helt uskadelig, men på den anden side er den altså et signal om langsom vækst. Måske bør man tænke lidt på at forbedre jordbunden eller lystilgangen omkring de beskrevne planter?

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad er det for et svampeangreb på vores træer?