Kan rynket rose plantes i gammel rosenjord?

Hvis man vil plante roser på et sted, hvor der allerede har vokset roser, anbefales det, at man enten skifter jorden ud eller venter et par år, hvor man i stedet planter tagetes.

Mit spørgsmål: Gælder det også, hvis jeg vil plante rynket rose, Rosa rugosa?

Med venlig hilsen
Troels Kornfelt, juli 2011

Svar

Først og fremmest bør man tænke sig grundigt om, før man planter Rynket Rose (Rosa rugosa). Den er erklæret for landskabsukrudt og er derfor genstand for målrettet bekæmpelse.

Men tilbage til spørgsmålet: Den jordtræthed, som medfører, at man ikke kan få roser til at trives i en jord, hvor der tidligere har vokset roser, – den gælder også for rynket rose. Så der er ingen vej uden om den besværlige proces med udskiftning af jorden eller dyrkning af tagetes.

Læs mere i artiklen Tagetes mod nematoder

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Kan rynket rose plantes i gammel rosenjord?