Hvorfor står min sankthansurt ikke pænt opret i år?

Mine elskede sankthansurt hænger! De vipper ud, så planten er »bar« i midten og blomsterne ligger på jorden. De står under et udhæng, så det kan ikke være vand. Hvad skal jeg gøre, de plejer at stå så flot?

Med venlig hilsen
Susanne Skjødt, august 2011

Svar

Du kan ikke gøre så meget lige nu – jeg tror ikke, at du kan binde dem op, så det bliver pænt.

Planterne har haft det for godt. De vokser fint på tør og mager jord, og nu har de fået masser af vand – selv om de står under et udhæng, så har de haft det mindre tørt i år end normalt. Jeg vil gætte på, at du også har gødet lidt, siden de vælter ud til alle sider. De har netop den beskrevne vækstmåde, hvis de vokser i for kvælstofrig jord.

Måske er de også blevet så store, at du skal overveje at dele dem i flere planter til foråret.

Læs mere i artiklen Sankthansurt.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvorfor står min sankthansurt ikke pænt opret i år?