Er det i orden at bruge Binab TF WP mod stråleplet?

Jeg har på en rosenplanteskole i Helsingborg købt midlet »Binab TF WP«, som et middel mod stråleplet, men er bekymret for hvad det er – belaster det andet? Er der »øko«?

Jeg har 25–30 roser i min kolonihave, og kun et par stykker har ikke stråleplet. Jeg er klar over, at vi har haft en meget våd sommer, men da jeg overtog haven sidste år, havde stort set alle roser det allerede. Jeg har flittigt samlet blade. Jeg ved, at der tidligere er sprøjtet med b.la. Roundup. Jeg vil gerne holde mine bede økologisk, på samme måde som min køkkenhave.

Jeg har drysset med Dolomitkalk i denne weekend i hele haven (græs, bede og køkkenhave), 15 kg til ca. 300 m² grund. Er det for lidt? Haven ligger i moseområde, som evt er sur? Kan det have indflydelse på rosernes modstandskraft mod stråleplet?

På forhånd mange tak for svar!

Med venlig hilsen
Grete Mollatt, september 2011

Svar

Midlet »Binab TF WP« indeholder sporer af to arter af svampeslægten Trichoderma. Der er altså tale om et biologisk bekæmpelsesmiddel, hvor disse to arter skal udbringes før, bladene bliver angrebet af stråleplet. Det er fint, at man nu kan købe biologiske bekæmpelsesmidler, men det gør dem – i mine øjne – ikke »økologiske«, for der er netop altid en fare for, at forkert eller for umådeholden brug af disse midler forrykker de naturlige balancer med meget mere alvorlige ting til følge. Så brug det, men brug det rigtigt, dvs. forbyggende.

Den rette kur mod stråleplet er stadig den enkle at fjerne alt vissent løv, og gerne før det falder af. Smitten kommer nemlig fra de smittede blade, der ligger på jorden.

Roundup er et ukrudtsmiddel, som er aldeles uanvendeligt overfor svampe som f.eks. stråleplet. Desuden er det efterhånden fundet i så mange grundvandsboringer, at det burde være en selvfølge, at det ikke bør bruges i private haver, og i særdeleshed da ikke i prydhaver. Men det er lovligt at gøre det – stadigvæk.

Dolomitkalken er brugt i et meget fornuftigt mængdeforhold, men det afhænger selvfølgelig dels af den eksisterende jordbund og dels af, hvad man dyrker i jorden.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Er det i orden at bruge Binab TF WP mod stråleplet?