Hvad fejler vores valnødder?

Vi har et ca. 40 år gammelt valnøddetræ med såkaldte »dobbelte valnødder«.

Igennem de sidste i hvert fald 15 år har vi konstateret (og det er blevet værre og værre), at alle de første valnødder falder ned med skaller, som ligesom er vokset fast på selve nødden. Ofte dækker skallen omkring kernen ikke og inde omkring nødden kan der sidde et brunt, lidt svampet lag.

Kun en lille brøkdel af de valnødder, som falder ned sidst, har smidt hele den grønne skal og nødden fejler ikke noget.

De nødder, som ser nogenlunde lovende ud, flækker jeg og fryser indholdet. Hvad mon der er i vejen med træet?

Med venlig hilsen
Merete Nyholm, oktober 2011

Svar

Det lyder som om, at træet er blevet angrebet af Valnøddebakteriose, Xanthomonas juglandis.

Det er meget forskelligt hvor følsomme sorterne er, og jeres træ er åbenbart blevet svækket, og derfor mere følsomt.

Det er en af de sygdomme, vi prøver at avle væk ved at krydse de mindst modtagelige sorter.

Links til mere info om valnøddebakteriose på dansk:
Dyrkning af nødder
Hvorfor er vores valnødder slimede indeni?
Fotos af valnødder angrebet af valnøddebakteriose

Hvis du vil vide mere, kan du finde flere videnskabelige artikler ved at søge på det videnskabelige navn:
Søgning på Xanthomonas juglandis

Med venlig hilsen
Lars Holmboe Westergaard
Hortonom, Westergaards Planteskole

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad fejler vores valnødder?