Kan fiberdug beskytte mod kartoffelskimmel?

Jeg dyrker i højbede med trækant og har mulighed for at montere bionet over diverse bede. Er det muligt at forhindre skimmelangreb ved at dække bedet med kartofler med fiberdug eller bionet. Tænker, at fiberdug måske bliver for varmt. Til det har jeg to løsninger evt. vandret udluftning i siderne af bedet eller at lægge to fiberduge på. Har i nogen erfaring med noget af det? eller er der bare intet at gøre?

Med venlig hilsen
Kasper Nylander, januar 2012

Svar

Kartoffelskimmel-svampen trives bedst i fugtigt, varmt klima. Og det er jo lige præcis, hvad man skaber under en fiberdug. Så jeg tror ikke, det er nogen god idé. Og dugen er ikke tæt nok til at holde svampe-sporerne ude.

»Midlet« mod kartoffelskimmel hedder: Kom tidligt i gang og vælg en sort, der ikke er så modtagelig. For at komme tidligt i gang er overdækning med plast eller fiberdug glimrende, men det skal tages af, når risikoen for nattefrost er ovre.

Med venlig hilsen
Jens Peter Mølgaard
Uddannet i gartneri og frugtavl ved Landbohøjskolen., Friland

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Kan fiberdug beskytte mod kartoffelskimmel?