Hvad skyldes de mørke og bløde pletter på jordskokker?

Hvorfor kommer der en slags skurv på mine jordskokker? Pletterne sidder typisk i den ende af skokken, hvor spirerne kommer frem. De er 1–2 cm i diameter, helt mørke, rødlige og lidt bløde i overfladen, som om det er begyndende råddenskab.

De første år var der intet. Da vi havde haft problemet et par år, nedlagde jeg jordskokkebedet i nogle år. I 2011 forsøgte jeg så påny et nyt sted i haven og satte fine, friske jordskokker, men desværre er der her pletter fra år 1.

Skoggerne kan sagtens bruges, når jeg bare skærer det dårlige fra, men det er alligevel lidt ærgerligt, for normalt har jeg bare børstet dem, og så var de fine og klar til brug!

Med venlig hilsen
Helga Henriksen, februar 2012

Svar

Angrebet skyldes med stor sandsynlighed den jordboende svamp, der hedder storknoldet knoldbægersvamp, – selv om symptomerne er lidt afvigende fra det, man ville forvente. Angrebene er altid værst på jord, som er meget og vedvarende fugtig eller våd, og når de først er kommet i jorden kan de fortsætte over mange år. Den bedste løsning vil derfor være dels at tilberede et bed med gode drænforhold og en løs, grusblandet muld, og dels at indkøbe nye, sygdomsfrie skokker.

Her kan du få mere at vide om storknoldet knoldbægersvamp: Søgning på artikler om storknoldet knoldbægersvamp

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad skyldes de mørke og bløde pletter på jordskokker?