Hvorfor mistrives vore småplanter af kål?

Vi er to PØ medlemmer som uafhængigt af hinanden har sået kålsorter som spidskål og blomkål indendørs i februar. Frøene spirer fint, men efter de første rigtige blade er kommet visner kimbladene, planterne går fuldstændig i stå, og mange går helt ud. En »obduktion« viser at der stort set ikke har været nogen roddannelse.

Billedet er ens hos os begge, selv om vi har sået forskellige sorter i forskellige såjord – det eneste fælles er at planterne udover dagslys også har fået plantelys fra en LED-lampe. Vi har tænkt på om der her kunne være en årsag, men har svært ved at se logikken da lamperne netop skulle stimulere roddannelsen. Problemet er kun set hos kål – alt andet trives fint under lyset.

Kål der mistrives

Kålplanterne mistrives. Foto: Peter Norris

Med venlig hilsen
Peter Norris, marts 2012

Svar

Som problemet er beskrevet her, må årsagen søges i et svampeangreb gennem de (nu ikke længere) oprindelige kimrødder. Det mest sandsynlige er, at svampene allerede var i jorden, før der blev sået i den, men de kan dog også være kommet til senere.

Der kan dog også være en rent teknisk fejl med i spillet. Billedet synes at vise en plante, som er priklet ud – altså flyttet på afstand. Under arbejdet med at gøre det fristes man let til at holde med to fingre omkring stænglen, – men det må man aldrig gøre, for så kan der opstå netop den skade, som ses her. Hold i stedet i et af de to kimblade.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvorfor mistrives vore småplanter af kål?